Echipamentele periferice asigura comunicarea dintre om si masina la intrarea si iesirea informatiilor din unitatea centrala si stocarea unui volum important de date care pot fi reutilizate ulterior.Deasemeni echipamentele periferice asigura comunicatiile cu alte retele de calculatoare,Internet.Ele pot fi clasificate:
- periferice de intrare (tastatura,scaner-ul, microfoane,mouse-ul)
- periferice de iesire (monitorul,imprimanta,boxele )
- periferice de intrare/iesire (unitatea hard disc,unitatea floppy disc, unitatea CD-ROM)
- periferice de comunicatie
Tastatura – este principalul echipament periferic de introducere a datelor in calculator. Din punct de vedere functional aceasta are o activitate care se bazeaza pe interpretarea unor semnale electrice.Tastatura are la baza urmatoarele principii de functionare: fiecare tasta are asociat un numar de identificare care poarta denumirea de cod de scanare.Tastatura retine nu numai apasarea unei taste, dar si eliberarea acesteia, fiecare actiune fiind inregistrata separat.Exista doua categorii de taste :
- taste comutatoare –au efect indiferent daca sunt apasate sau eliberate
- taste de control -au efect numai atunci cand sunt actionate
Tastaturile calculatoarelor personale pot fi impartite in patru mari categorii:
- tastaturi standard
- tastaturi fara fir
- tastaturi speciale
Mouse-ul –este alcatuit dintr-o carcasa de plastic prevazuta cu 2 sau 3 butoane, 1 bila cauciucata ce transmite sistemului miscarile efectuate, un cablu de conectare la sistem si un conector de interfata.
Mouse-ul poate fi:
- mecanic
- optic
- optico-mecanic
- cu laser
- tactile
- neconventionale
Mouse-ul a fost conceput pentru controlul cursorului pe ecran si, cu timpul, a trecut din categoria perifericelor optionale, în categoria celor obligatorii pe masura ce au fost create interfete grafice care-l ajuta pe utilizator sa se orienteze pe ecran cu ajutorul acestuia .
Mouse-ul se deplaseaza pe masa de lucru, utilizatorul urmarind pe ecran cursorul ce se va deplasa în acelasi sens cu miscarea mâinii. Se pot astfel selecta anumite comenzi, optiuni, fisiere etc. afisate pe ecran, care pot fi activate printr-un clic sau doua clicuri, transmise prin actionarea butoanelor mouse-ului.
Utilizarea mouse-ului simplifica modul de operare prin tastatura, acesta înlocuind functiile mai multor taste cum sunt: tastele de deplasare a cursorului, tasta ENTER, tastele Page Down si Page Up, precum si orice tasta functionala (F1-F12) sau alte taste sau optiuni afisate pe ecran.
Mouse-ul este constituit dintr-o cutiuta de plastic cu 2-3 butoane deasupra, care este conectata la un port serial al calculatorului. Gratie unui sistem opto-mecanic (cu bila) sau optic - pur este posibila cuantificarea deplasarilor sale pe masa de lucru. Cele mai uzuale sunt mouse-ul cu bila, care transmite miscarea mâinii unui sistem de cilindrii rotativi care determina o deplasare identica a cursorului pe ecran. Progresul tehnologic al transmisiei în infrarosu a permis si realizarea de dispozitive mouse fara fir, asa numitele "wireless mouse" sau "infrared mouse".
Monitorul numit si ecran, video-terminal, display video etc, acest periferic reprezinta una dintre componentele de baza ale configuratiei oricarui calculator personal. Destinatia sa este aceea de reprezentare a diferitelor elemente informationale în format alfanumeric sau grafic prin puncte aprinse pe ecran denumite pixeli. Un pixel are o serie de atribute, cum ar fi: aprins/stins, culoare, clipire (blinking), stralucire etc.
Display-ul are urmatoarele caracteristici importante:
- calitatea grafica a afisarii;
- dimensiunea ecranului, si dimensiunile imaginii afisate;
- numarul de culori posibil de afisat pe monitor;
Constructiv ecranele pot fi: CRT - Cathode Ray Tube sau LCD - Liquid Crystal Display. Caracteristicile monitorului sunt dependente constructiv de tipul de controller (adaptor sau placa video) care este asociata acestuia.
Controllerele au evoluat de la cele monocrome cu mici facilitati grafice, cum a fost controllerul Hercules, la cele color de tip CGA, PCI, AGP (CGA - Color Grahics Adapters, EGA - Enhanced Graphics Adapters, VGA - Video Graphic Adapter, XGA, XGA/HAD, ESA, SVGA, SVGA-LR-super Video Grafic Adaptor - Low Radiation) etc.
Exista doua moduri distincte de afisare a informatiilor pe ecran: modul text sau alfanumeric si modul grafic. În modul text afisarea tine seama de împartirea ecranului în zone conventionale numite zone-caracter, pentru majoritatea configurarilor, ecranul fiind alcatuit din 25 de linii si 80 de coloane (caractere de linie). În fiecare zona se afiseaza un singur caracter din 256 posibile.
În modul grafic, pe monitor se pot afisa grafice, curbe sau diferite desene realizate prin folosirea instructiunilor grafice disponibile într-o serie de limbaje de programare. Spre deosebire de afisarea "text" care se realizeaza la nivel de caracter, afisarea grafica utilizeaza zona caracter ca o matrice de 8x8 puncte luminoase numite "pixeli". Un ecran de 25 de linii si 80 de coloane este acum o matrice de 200x640 pixeli.
Calitatea grafica este asigurata de doi factori:
† Definitia monitorului este data de dimensiunea punctelor ce formeaza imaginea. Cu cât dimensiunea unui punct este mai mica, cu atât definitia este mai buna. În ceea ce priveste definitia, în productia de monitoare, s-a ajuns la o valoare standard de 0,24 mm pentru diametrul unui pixel.
† Rezolutia reprezinta numarul maxim de puncte ce pot fi afisate pe suprafata unui ecran. Cu cat numarul de pixeli este mai mare, cu atât rezolutia este mai buna. Tabelul de mai jos sintetizeaza caracteristicile tehnice ale diverselor tipuri de monitoare.
Caracteristicile monitoarelor
Monitor
|
Afisare text
|
Afisare grafica
| |
Rezolutie (pixeli)
|
Culori
| ||
EGA
|
25x80; 16 culori
43x80; 16 culori
|
640x350
640x350
|
16 culori
|
VGA
|
25x80; 16 culori
50x80; 16 culori
|
640x480
640x480
|
16 culori
|
SVGA
SVGA-LR
|
25x80; 256 culori
25x80; 256 culori
45x80; 256 culori
|
800x600
1024x768
1024x768
1280x1024 1600x1200
|
16 culori
256 culori
paleta de 16 biti
paleta de 32 biti (True color)
|
2. Imprimanta
Imprimanta reprezinta un element periferic optional, utilizat pentru obtinerea informatiilor tiparite pe documente sau hârtie obisnuita. Spre deosebire de alte echipamente periferice, imprimantele sunt fabricate într-o gama neobisnuit de mare, în diverse tipuri si de catre un mare numar de firme. Diferentierea se face în functie de:
† mecanismul de tiparire si principiul de functionare;
† calitatea grafica a tiparirii;
† dimensiunea liniei tiparite;
† viteza de tiparire;
† memoria proprie.
Mecanisme de tiparire
Imprimantele si monitoarele au de solutionat o problema comuna: obtinerea iesirilor informationale prin aranjarea seturilor de "puncte", astfel încât sa formeze texte sau imagini grafice. Bineînteles, imprimantele sunt extrem de diverse prin tehnologie, respectiv prin modul în care cerneala ajunge pe hârtie, însa principiul ramâne acelasi.
Principiul de functionare este matricial sau vectorial si se bazeaza pe una din urmatoarele proceduri moderne de imprimare:
- lovirea hârtiei în dreptul unei benzi tusate cu un numar de ace (sau pini) ce alcatuiesc o mica matrice de imprimare;
- pulverizarea pe hârtie a unui jet fin de cerneala comandat electrostatic;
- inscriptionarea cu toner utilizând principiul laser-ului, a unui tambur, si apoi a hârtiei ca la copiatoarele XEROX;
- pe cale termica.
Din punctul de vedere al procedurii de imprimare si al mecanismului principiului de functionare, imprimantele pot fi grupate în:
† imprimante matriciale;
† imprimante termice;
† imprimante cu jet de cerneala;
† imprimante laser;
† dispozitive plotter.
Caracteristici
În afara mecanismelor de functionare, calitatea imprimarii si respectiv a imprimantei, depinde si de rezolutie, viteza de imprimare, memoria imprimantei, dimensiunea paginii si fiabilitatea.
Rezolutia are aceeasi acceptiune ca la monitoare masurându-se în puncte (dots) per inch - dpi. Viteza de imprimare se exprima diferentiat în functie de modele în caractere pe secunda - cps, linii pe minut - lpm sau pagini pe minut - ppm.
Alte caracteristici ale imprimantelor se refera la:
† memoria de care dispune o imprimanta, foarte importanta, în special în cazul celor cu tehnologie laser. Numarul si complexitatea desenelor ce urmeaza a fi tiparite si viteza de imprimare sunt direct proportionale cu memoria imprimantei.
† dimensiunea maxima a hârtiei se refera la latimea hârtiei, lungimea nefiind luata în calcul decât atunci când este furnizata explicit prin software. Astfel, exista imprimante de tip A3 (latimea hârtiei este de 42 cm), imprimante de tip A4 (la care latimea hârtiei permise este de 21 cm) etc.
† fiabilitatea este o alta caracteristica a imprimantelor, reprezentând posibilitatea de a functiona fara defecte o perioada de timp cât mai îndelungata. O evaluare rapida a fiabilitatii se poate face, luând în considerare firma producatoare si termenul de garantie.
Tipuri de imprimante
Imprimanta matriceala (dot matrix) reprezinta un model raspândit, în special datorita pretului redus al dispozitivului si a consumabilelor sale (benzile tusate). Astfel, exista modele cu 9, 18 sau 24 de ace, montate pe un "cap de imprimare". Capul de imprimare creeaza câmpuri electromagnetice în jurul fiecarui ac. Atunci când comanda de imprimare este receptionata, câmpul electromagnetic este modificat iar acele de imprimare sunt împinse catre banda tusata, (numita ribbon) iar aceasta va imprima pe hârtie un mic punct de culoarea cu care este impregnata banda tusata. Orice metoda de imprimare care solicita impactul fizic dintre o componenta a imprimantei si o banda tusata, pentru a transfera cerneala pe hârtie, este cunoscuta sub numele de "imprimare prin impact" (Impact Printing).
Costul unei imprimante matriciale este determinat de numarul de ace, de facilitatile imprimantei si marimea hârtiei ce o poate antrena în dispozitivul de imprimare.
Cele mai multe imprimante matriceale imprima caracterele la diferite marimi si densitati. Densitatea, numita si rezolutie, implica utilizarea unui numar mai mare de puncte, pe o suprafata data, în desenarea aceluiasi caracter, fapt ce influenteaza direct viteza de imprimare. Cu cât densitatea va creste, cu atât viteza de imprimare va scadea.
Alaturi de marimea (size) a unui caracter, imprimanta matriciala poate lua în considerare si alte atribute ale literei cum sunt: aldine (bold sau îngrosate), italic (scriere înclinata), strikeout (suprascriere cu linie simpla sau dubla) etc. Posibilitatea unor imprimante matriciale, de a tipari în culori, este conditionata de utilizarea benzilor tusate multicolor. Culorile de baza folosite sunt magenta, cyan, galben si negru.
Imaginea imprimata se poate face fie în modul text (conform unui set de caractere pe care imprimanta îl are definit), sau grafic (punct cu punct). Evident, o imagine tiparita în modul grafic are o calitate mai buna si depinde de numarul de pini ai capului de scriere.
Viteza de tiparire se exprima în caractere pe secunda (exemplu: 150-400 cps). Exista si imprimante matriciale rapide care asigura o viteza de imprimare de peste 800 cps.
Imprimanta cu jet de cerneala (Ink-Jet Printer) a constituit urmatorul pas în tehnologia tiparirii. Aceasta imprimanta utilizeaza un "cap de scriere" care directioneaza cerneala, spre hârtie, sub forma unor mici jeturi, desenând caractere sau imagini grafice. Nu se foloseste banda tusata pentru scris.
Exista doua tehnologii: "bubble-jet" si imprimarea piezo-electrica.
a) Tehnologia "bubble-jet" provine de la numele primului model de imprimanta la care a fost utilizata aceasta tehnologie de imprimare: Cannon BubbleJet®. Impulsurile electrice determina crearea unei bule într-unui din capilarele capului de imprimare. Aceasta are ca efect, pe de o parte, expulzarea unei cantitati de cerneala spre hârtie si, pe de alta parte, completarea cu cerneala din rezerva capilarului. La un nou impuls electric procesul se reia finalizându-se scrierea pe hârtie.
b) Tehnologia imprimarii piezo-electrice utilizeaza un convertizor de transformare a variatiilor electrice în variatii de presiune (cristal piezoelectric).
Imprimantele cu jet de cerneala au devenit foarte populare, datorita facilitatii lor de a imprima imagini color de o calitate buna. De asemenea, neavând dispozitive mecanice de transfer a cernelii pe hârtie sunt silentioase. Pot imprima imagini cu rezolutii de 600 dpi sau mai mult, alb/negru sau color, pe formate diverse de pagina, obisnuit A4, portret - vertical, sau landscape - orizontal, utilizând font-uri scalabile sau bitmap. Imprimarea este controlata prin aplicatii MS-DOS, Windows etc.

Imprimantele termice, sunt în general dedicate unor tipuri de aplicatii software. Ele sunt integrate în structura calculatorului si se bazeaza pe procedeul de fixare termica a caracterelor pe hârtie speciala. Ele sunt utilizate în unele aplicatii tehnice de proces. Capul de scriere al imprimantei este încalzit, astfel încât, sa determine modificarea chimica a structurii unei hârtii speciale, realizând texte si grafice. Este un tip de imprimanta care nu solicita utilizarea cernelii pentru a imprima caractere sau alte imagini.
Punctele produse de aceasta imprimanta pe hârtia tratata chimic nu sunt la fel de clare cum sunt cele create cu alte modele de imprimante, în special datorita limitarii controlului reactiei chimice. Un alt dezavantaj este acela al unui timp redus de pastrare a hârtiei chimice, sensibila la lumina, caldura sau agenti chimici. Procedeul este frecvent întâlnit la dispozitivul FAX.
Imprimantele laser asigura o înalta calitate a tiparirii, având la baza principiul xerox-ului. Ambele utilizeaza o sursa de lumina si un mecanism sofisticat de oglinzi, pentru a transfera o imagine pe hârtie. Cu ajutorul razelor laser se obtine o polarizare electrostatica a unui cilindru special, care, la rândul lui, atrage si se încarca pe suprafata cu toner (praf special de tiparire, deosebit de fin) ce urmeaza a fi depus pe hârtie. În continuare, hârtia este supusa unui tratament termic pentru fixare.
Sunt doua modele de imprimante laser: cele care imprima caracterele ca pe imagini "bitmap" (de exemplu seria de imprimante Hewlett-Packard, LaserJet) si cele care imprima caracterele pe baza expresiilor matematice (vectori) ce descriu înfatisarea caracterului (de exemplu Apple LaserWriter).
Viteza imprimantelor laser se masoara prin numarul de pagini tiparite pe minut, "page per minute"- ppm. O imprimanta laser asigura în medie o viteza de tiparire între 10 si 22 pagini pe minut, uneori mai mult (o imprimanta matriceala atinge o viteza medie de 5 pagini/minut).
Imprimante laser asigura, datorita rezolutiilor de 300, 600 dpi si mai mult o calitate superioara fata de imprimantele cu jet de cerneala. De asemenea, o fiabilitate sporita.
Plotter-ul este un dispozitiv specific de desenare al carui principiu de functionare este, în esenta sa, vectorial. La acest dispozitiv se ataseaza un numar de capete de scriere de tip ROTRING care vor trasa prin deplasari relative fata de hârtie o imagine transmisa de calculator.
Principiul cinematic de lucru se bazeaza pe: deplasarea capului pe directiile (x) si (y) (masa de desenat); deplasarea capului numai pe o coordonata (x), cealalta coordonata de deplasare (y) fiind realizata de hârtie (plotter sau tambur).
Boxe:
sau difuzoarele, sunt incinte acustice pentru redarea profesionala a sunetelor. Specificatia cea mai des intilnita pentru incintele acustice este puterea muzicala masurata in W.
sau difuzoarele, sunt incinte acustice pentru redarea profesionala a sunetelor. Specificatia cea mai des intilnita pentru incintele acustice este puterea muzicala masurata in W.
Joystick-ul
Este un dispozitiv asociat de obicei jocurilor.Este ergonomic,special proiectat pentru a oferi comoditate in manevrarea sa cu ajutorul mainii.Datorita tehnologiei avansate utilizate la fabricarea sa,permite miscari compuse.






Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu